Intervallträning – så blir du snabbare

Många som tränar vill utvecklas och klara sina nya mål. När det gäller löpning handlar det ofta om att antingen kunna springa längre eller springa distanser snabbare. Då är intervallträning det perfekta redskapet! Här är en guide till dig som vill börja att springa intervaller.

Varför intervaller?

Intervallträning är ett väldigt effektivt sätt att förbättra din kondition. Mer specifikt leder intervallträning till att du ökar ditt hjärtas möjlighet att pumpa ut blod snabbare, dina lungor och dess vävnad blir starkare och ditt blod syresätts snabbare. Intervallträning hjälper helt enkelt till så att dina muskler snabbare tar del av allt de behöver för att de ska blir effektivare.

Vilken typ av intervaller ska du springa?

Det finns olika träningsupplägg för dig som vill börja att träna intervallträning. Hur du ska lägga upp din träning beror på flera olika faktorer. Framförallt gäller det hur länge, hur ofta och hur långt du springer. Är det så att du precis har börjat att träna löpning bör du ta det lugnt med intervallträning eftersom denna hårda form av löpning kan tära på leder. Har du tränat längre och hunnit bygga upp dina muskler är det bara att köra på!

Beroende på hur långt du vanligtvis springer kommer längden av dina intervaller att variera. De som tränar inför maraton bör till exempel satsa på att springa längre intervaller, på cirka en kilometer, under ett lägre tempo. En bra nyckelregel här är att springa en minut snabbare än sitt medeltempo.

Men om man istället springer kortare distanser eller medeldistanser bör intervallernas distans kortas ner, för att istället öka sitt tempo.

Behöver man alltid springa för att träna intervaller?

Man kan träna intervaller genom olika träningsformer. Det kan även vara förmånligt för kroppen att träna en annan träningsform än löpning, för att inte slita ut kroppen. Då är ett utomordentligt alternativt att ta en spinningklass och köra intervaller, eller använda sig av en crosstrainer och köra själv på gymmet. Om man inte vill belasta sina muskler alls på samma sätt som under löpning, är simning även ett mycket bra alternativ. Genom att köra intervaller med hjälp av en annan träningsform än löpning kan man alltså få in ett effektivt träningspass, som samtidigt ger mindre slitage på löparens muskler.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *